Mijn 5:2 vastendieet ervaring

Op welk punt vertel je ‘het volk’ dat je op dieet staat? En dat je dieet niet conventioneel is? Voor je begint? Tijdens of na? Dat punt bereikte ik gisteren na een pittige -onverdiende!- draai om de oren van een tweep. Ik vertelde dat ik me rot voelde en dat Google het verklaarde als een serieuze suikerdip.

Een direct gevolg van jouw dieet! Met wat voor waanzin ben jij bezig!

KLETS! in 140 tekens.

Verdediging in 140 tekens!

Lont uit de bom.

We konden weer door één deur.

Maar toen besloot ik wel te vertellen va mijn blog dat ik 3 weken geleden gestart ben met het 5:2 vastendieet. Met 5:2 ben je maar 2 dagen van de 7 op dieet. De andere 5 dagen eet je normaal wat je altijd eet. Op de 2 vastendagen eet je 500 kcals als vrouw en 600 kcals als man. Tot zover de theorie.

Ik ben niet zomaar aan dit dieet begonnen. Ik begin namelijk zelden aan een dieet. Met mijn PDS en voedselovergevoeligheden  kan ik me zelden aan een dieet houden zonder mijn binnenkant te beschadigen. Toen ik voor het eerst van het 5:2 vastendieet hoorde, zag ik iets dat ik wel kan: vasten. Ik heb in het verleden wel vaker uit noodzaak moeten vasten.

Dus ik heb me goed ingelezen in de materie van vasten en wat het effect van vasten op het lichaam is.

Onze lichamen zijn geëvolueerd om te vasten, om honger te kunnen hebben. Obesitas is een gevolg daarvan. Jagen, niks vangen, honger hebben, wat bessen en groenten eten, weer jagen, hoezee wat gevangen en feestmaal, eten zoveel je kan want morgen is het op. Dát is hoe onze voorouders leefden. Dát is hoe onze lichamen geëvolueerd zijn. Dát is waarom in een maatschappij van overvloed obesitas hoogtij viert. Het lichaam, en de grijze massa die het aanstuurt, is nog steeds genetisch ingesteld op “bunkeren en reserves aanleggen want morgen is er niks meer.”

Dus wanneer je verantwoord vast, pleeg je geen roofbouw op je lichaam. Je lichaam weet hoe het moet vasten en eet vetreserves voor energie.  Dat is een natuurlijk proces, geen roofbouw.

Eerlijk gezegd was en is afvallen niet mijn hoofddoel. Ik weet dat ik de eerste maand een kilo of 10 zal verliezen. Maar daarna stagneert het gewichtsverlies omdat het lichaam zich aanpast. Die 10 kilo zijn mooi meegenomen. Maar ik kwam bij het 5:2 vastendieet via een BBC documentaire van Michael Mosley die op zoek ging naar manier om langer te leven. Nu wil ik graag vitaal en en eeuwig jong blijven maar ik ben al blij als ik de ‘oudemensenkwalen’ waar ik nu al mee kamp wat verder naar de toekomst kan schuiven. Mijn gezondheid staat voorop.

En dit dieet helpt hierbij, zeggen de gangbare theorieën. Een proteïnerijkdieet (veel en vaak vlees zoals wij tegenwoordig gewend zijn) zegt tegen je cellen: brand! Wat kapot gaat, maken we wel weer aan! Een ‘oermensdieet’ (occasioneel vlees en periodes van honger) zegt tegen cellen: kom tot rust! Wat kapot gaat, herstellen we wel!

Nu mijn ervaring! En daarmee wat waarschuwingen want ik ben niet blind.

Het allerbelangrijkste: start niet zonder dokterstoezicht met dit dieet. Als het lichaam geen vetreserves heeft om te consumeren, dan gaat het spieren eten. Ook je organen hebben spieren, ook je hart is een spier. Dat is pas echt roofbouw op je lichaam. Laat je huisarts op z’n minst weten wat je aan het doen bent. Als hij meewerkt en jij kan het betalen, laat wat standaard testen naar glucose, cholesterol, vitaminen en mineralen, etc doen, zowel in het begin als na een week of 6.

Calorieën verdelen

Ik zit in de derde week van het 5:2 vastendieet en ik heb ups en downs. Calorieën tellen is voor mij iets nieuws en daar worstel ik soms mee. Tot nu toe ben ik onder de 500 kcals gebleven en daar ben ik best wel trots op. Maar op sommige dagen lijkt het beter te gaan dan andere dagen. Zo was ik gisteren beroerd. Misselijk, duizelig, moe, hoofdpijn. Geen ontbijt, lunch met 2 rijstwafels en een plak kaas en diner met 2 gekruide stukken vis en één wit kadetje. Op vastendagen dat ik ’s morgens, ’s middags en ’s avonds evenveel eet, heb ik geen last van die symptomen. Ik moet dus mijn toegestane calorieën goed verdelen over de dag. Doe ik dat niet dan schommelt mijn bloedsuikerspiegel te hard.

Pas op junkfood!

Op de 5 gewone dagen mag je eten wat je wil. Afgelopen weekend had ik vreetbuien waar ik zelf van schrok. Vooral suiker ging er hard in. Bij de koffie, suikerwafels, koekjes, keelsnoepjes en dropjes. OMG, Anja! Fout, fout, fout! Geen wonder dat mijn lijf op maandag op tilt sloeg! Op die 5 eetdagen mag je alles eten wat je wil maar neem die regel met een grote korrel zout! Je mag alles eten zolang het maar binnen de grenzen van een normale maaltijd valt. Twee vloerkadetten met bockworst, een zak chips, 2 koeken, 1 suikerwafel en een kop thee met honing als lunch, dat valt niet onder “een normale maaltijd”! Dat is junkfood en dát is pas roofbouw op je lichaam. Die les heb ik geleerd!

Rustig eten

Volgens de documentaire hadden de meeste deelnemers aan het onderzoek rond dit dieet geen last van vreetbuien op de gewone eetdagen. Soms werd er 10% meer kcals ingenomen dan normaal. Maar wat de onderzoekers verwachtten, de extreme vreetbuien, kwam niet. Ik weet nu waarom. Dat lukt niet! Als je het toch doet eet je jezelf ziek! Ik merk dat ik op de eerste eetdag na de vastendag niet in staat ben ‘normaal’ te eten zonder ziek te worden. Logisch ook, maag en darmen hebben even rust genomen en die willen niet gedwongen worden ineens weer op 100% capaciteit te werken. Dit heeft als gevolg dat ik ook op eetdagen minder calorieën dan vroeger eet én dat ik gezonder eet. Een frietje frikandel van 500 kcals maakt me misselijker dan een veel gezondere maaltijdsalade van 500 kcals.

Calorieën tellen

Je bent niet verplicht 24 uur zonder eten te gaan en je bent niet verplicht meer dan 24 uur weinig te eten. Je wéét: morgen mag ik weer gewoon eten. En daarom is het best vol te houden, zo’n vastendag. Ik heb geleerd calorieën te tellen en slim om te gaan met calorieën en gezonde voedingsstoffen. Zo weet ik nu dat als ik op maandag tomatencrèmesoep maak met een kipfiletje erin en wat vermicelli, dat ik daar 2 flinke kommen per vastendag van kan eten zonder beroerd te zijn. Ik weet nu ook dat ik gewoon mee kan eten met het avondeten. Gewoon een veel kleinere portie en liefst geen aardappelen. En geloof me, dat scheelt ook in de boodschappen! 😉

Ik heb nog maar 5 vastendagen gehad. Ik zoek mijn weg nog.

De ‘vastendieetmensen’ raden aan geen 2 vastendagen achter elkaar te plannen. En dat kan ik bevestigen. Dat is niet nodig ook als je creatief omgaat met je 500 kcals en gezond eet op je eetdagen. Mosley zelf deed behoorlijk wat meer sportieve activiteiten in zijn vastendagen dan ik. Daar ben ik nog niet aan toe.

Vergeet de mythes!

Sinds de documentaire én de wereldwijde promotie van het boek van Mosley zijn er veel mythes aan het 5:2 vastendieet gewijd. Dat je langer leeft? Dat kan je nooit bewijzen. Dat je ineens ziektevrij bent en al je medicijnen kan laten staan? Bullshit! Dat je zomaar van obese naar een six pack kan gaan? Vergeet het maar! Dat je kan vreten als een beest zolang je maar 2 dagen vast?  Complete onzin! Dat je nooit meer sportief hoeft te zijn? Gelul! Je geneest er geen kanker mee, je krijgt er geen betere kinderen van. Allemaal bla bla.

Net als elk dieet werkt het voor de één wel en voor de ander niet. Bovendien is het een dieet, een leefregel. Wil je afvallen en op gewicht blijven dan moet je je leven lang het vasten als een vast onderdeel van je eetgewoontes invoeren. Elk dieet, welke naam je er ook op plakt, moet een complete verandering van je oude gewoontes zijn om permanent effect te hebben.

No problemo!

En ik? Ik ben gewicht aan het verliezen. Maar nog belangrijker, mijn bloeddruk is gemiddeld genomen omlaag gegaan. En dat is fijn want mijn huisarts wilde me sterkere medicijnen met meer bijwerkingen geven. Misschien kan ik genoeg gewicht verliezen dat ik weer zonder pijn een flink eind kan wandelen. Of zelfs weer rennen! Dat zou geweldig zijn! En ik leer veel meer op calorieën letten en gezonder eten op dagen dat ik niet vast. Dáár doe ik het voor. En als ik daarvoor de rest van mijn leven af en toe moet vasten, geen probleem!

ACVG

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts binnen 20 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact! 😀
ACVG

Latest posts by ACVG (see all)