Dit blog is het breinkind van Tekstbureau Van Ginneken. In dit blog neem ik je mee mijn wereld in, met berichten die jou hopelijk nieuw inzicht geven, nieuwe dingen vertellen, bevestigen wat je al vermoedde, laten lachen, laten nadenken.

Personal branding of een goede reputatie?

Personal branding…..persoonlijk merken….. Ik werd er in januari van dit jaar mee geconfronteerd. Advies van een professional: jij moet aan personal branding gaan doen. Ik las de theorieën en kon met de praktijkvoorbeelden aan de slag maar het moment van het schrijven van dit blog wist ik niet wat de bedoeling was. Ik zag de meerwaarde er niet van in. Ik zag niet wat er zo vernieuwend en trendy was aan personal branding.

Personal branding is over komen waaien uit het bedrijfsleven. Waar vele individuen samen komen onder 1 dak er dus 1 gelijkluidende boodschap naar de buitenwereld moeten neerzetten. En waar een bedrijf sneller van eigenaar kan wisselen dan ik van sokken. Niet individuele stellingen, niet één bedrijfsstelling maar één merk moet zichtbaar zijn.

Een merk bestaat meestal uit een visueel component (denk aan een logo, aan bepaalde kleuren) en/of een slogan. Daarnaast staat een merk voor ‘iets’. Bepaalden waarden, manier van leven, culturele associaties en soms zelfs mythes.

Neem een Nike of een Chanel. Dit zijn iconen met een logo dat voor niets minder staat dan bepaalde waarden en een manier van leven. Intuïtief classificeer je mensen aan de hand van het zien van dat logo op hun kleding, schoeisel, tassen, etc.

En dat is dé definitie van een merk….van een ‘brand’ waar ik achter kan staan…. En personal branding?!

Is Gerard Joling een ‘merk’? Personal branding goeroes zullen aan zijn voeten liggen. Hij wordt gezien als een personal branding god. Als je hem ziet, zal je hem ook meteen herkennen! Maar eerder als die ‘schreeuwerige zangnicht die zoveel op TV komt’ dan in associatie met een visuele identiteit, bepaalde waarden, een levensstijl of culturele associaties.

Een man als Gerard Joling is op zijn best een individu met een sterke reputatie. Maar heel waarschijnlijk weet je niet intuïtief het verschil in levensstijl van iemand die een Joling T-shirt draagt of een T-shirt van de C&A met een leuke tekst. Over 20 jaar weet niemand meer wie die Joling is. Laat staan dat je nog een Joling t-shirt zou dragen om je levensstijl te tonen.

Dat wil niet zeggen dat er geen ‘personen’ zijn die een ‘personal brand’ geworden zijn.
Patricio Nobles haalt in zijn artikel over personal branding Michael Jordan aan. De man wordt niet alleen geassocieerd met het merk “Michael Jordan” maar is het product gewórden. Draag die schoenen, hang dit shirt om je schouders en iets van de magie van Jordan blijft rond je hangen, zegt Nobles. Michael Jordan is al 10 jaar ‘met pensioen’ maar jonge kinderen dragen nog steeds Air Jordans en associëren die nog steeds met een bepaalde levensstijl.

Personal branding…….ik twijfelde in januari al maar ik geloof er nu niet meer in. Ik ben geen merk en zal dat ook nooit worden. Het enige dat ik als individu kan doen is mijn reputatie in balans houden en diezelfde reputatie gebruiken om de kop boven het maaiveld uit te steken. Ik ben geen product, moet geen marketing-strategie rond mijzelf opbouwen en ik ben zeker niet op zoek naar fans!

Bron:
Econsultancy.com
Selma Boerrigter / Tekst in Beeld Maastricht
Corrie Oppeneer / Carriere Steps

Van delen word ik blij !

0 reacties

  1. Nienke zegt:

    Wat een fijne post! Ik vind heel het marketing-gebeuren al zo ingewikkeld, en van personal branding snapte ik inderdaad ook niet veel. Ik ben goed in wat ik doe en heb veel kennis binnen mijn vakgebied, en dat is ook wat ik wil uitstralen.

    Personal branding laat het lijken alsof dat niet goed genoeg is; nee, ik moet ook nog een ‘merk’ worden. Uh-huh. Laatst werd ik al ‘goeroe’ genoemd door iemand… brrr, eng! Ik ga liever voor jouw versie van de goede reputatie. Nee, ik bén geen product. Bedankt dat je me daar op wees :-)


*