Dit blog is het breinkind van Tekstbureau Van Ginneken. In dit blog neem ik je mee mijn wereld in, met berichten die jou hopelijk nieuw inzicht geven, nieuwe dingen vertellen, bevestigen wat je al vermoedde, laten lachen, laten nadenken.

Water: geniet maar drink met mate!

Mijn nicht was de heldin van de familie. Door elke dag anderhalve liter water te drinken viel ze meer dan 30 kilo af. Nu, jaren later, heb ik nog steeds discussies met mijn moeder over hoeveel water je moet drinken en hoeveel nog gezond voor je is. 6 tot 8 glazen per dag, roepen de experts al langer dan mijn inmiddels weer Rubensiaanse nicht haar afvalperiode.

Ik zeg: luister naar je lijf en drink naar behoefte. En kijk nou, laat een Schotse arts het helemaal met mij eens zijn in haar laatste artikel.

Dokter Margaret McCartney uit Glasgow noemt de hierboven staande norm “quatsch die al jaren geleden ontkracht werd”. Er is geen enkel fatsoenlijk wetenschappelijk bewijs dat die norm aanbeveelt. Erger nog, sommige mensen kunnen watervergiftiging oplopen van zoveel water drinken.

Hoeveel water je nodig hebt, is afhankelijk van je geslacht, je lengte en breedte en hoe actief je bent. Ook zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven moeten hun vochtpeil in de gaten houden en indien nodig meer drinken. Vooral een actieve levensstijl speelt een grote rol.

Water is water is water is gezond dus waarom de discussie over hoeveel water je mag drinken? Het gaat allemaal op de aandoening Hyponatraemia oftewel watervergiftiging.

“Waterintoxicatie, watervergiftiging of hyponatraemia ontstaat wanneer een teveel aan water en te weinig elektrolyten worden ingenomen. De elektrolytenconcentratie van het extracellulaire vocht neemt dan te lage waarden aan, met als gevolg dat er te veel water de cellen binnendringt (door osmose) of dat er te veel kalium de cellen verlaat (door diffusie).” – Wikipedia

M.a.w. je cellen verdrinken. Dus, in een keer heel veel zweten, niet eten, niet genoeg plassen en grote hoeveelheden water drinken is een one-way-ticket voor hyponatreamia. De symptomen zijn verwardheid, hoofdpijn, (spier)kramp, braken en vermoeidheid. In erge gevallen kan het leiden tot toevallen, coma en uiteindelijk de dood.

Buiten enkele medische condities zijn het vooral topsporters in uithoudingssporten (in extreme klimaten) die streng in de gaten gehouden worden. Sportartsen weten al lang dat grote gulpen water naar binnen gooien als je dorst hebt geen goed idee is. En meer, ze weten dat je beter sportdrank kan drinken, in kleine, regelmatige  hoeveelheden. Deze bevat zowel puur vocht als essentiële zouten en electrolyten die je lichaam nodig heeft om in balans te blijven.

Maar daar ligt weer een addertje onder het gras te loeren. Sportdrankjes zijn helemaal niet goed voor de niet-keihard-sportende medemens. Achter de sportdrank gaat een industrietak schuil die miljarden verdient met de boodschap dat gewone mensen meer moeten drinken – en bij voorkeur hun sportdrank- zodra enige activiteit ondernemen wordt. Bullshit dus. Sportdrank voegt alleen maar suikerrijke calorieën toe aan ons dieet.

Erger nog, afgelopen mei 2011 liet de Amerikaanse Academie voor Kinderartsen weten dat kinderen al helemaal geen sportdrank zouden mogen drinken tenzij ze deelnemen aan langdurige sportcompetities.

En als je nog redenen nodig hebt om de sportdrank te laten voor wat het is, er zijn alternatieven! Chocolademelk die als beste pepdrank na het sporten gezien wordt, kokosnootwater dat vol antioxidanten zit, augurkensap dat puur water met zout is en een nieuwe speler op de merkt: rodebietensap dat barstensvol goede stoffen zit.

Daarnaast moe je niet vergeten dat je reguliere voeding ook vol vocht zit. Zo’n 20% van je dagelijkse behoefte aan vocht komt uit ‘vaste’ voeding. Op warme zomerdagen kan je beter een bak vol sappige aardbeien, een flink stuk sinaasappel of een heerlijke nectarine eten. Ook als je aan het sporten bent! Je krijgt vocht binnen, gezonde voedingstoffen en een extra dosis energie.

Vul je dagelijkse voeding aan met onder andere watermeloen die bommetje vol vitamine C zit, broccoli die kanker op afstand houdt, ananas die spieren helpt met afvoeren van afvalstoffen na een flinke inspanning en yoghurt die je weerstand een boost geeft, dan ben je helemaal goed bezig! En dat water? Gewoon drinken naar behoefte!

Van delen word ik blij !

*