Dit blog is het breinkind van Tekstbureau Van Ginneken. In dit blog neem ik je mee mijn wereld in, met berichten die jou hopelijk nieuw inzicht geven, nieuwe dingen vertellen, bevestigen wat je al vermoedde, laten lachen, laten nadenken.

Zeven fouten die startende ondernemers maken

Op 14 september schreef Rosalind Resnick in The Wall Street Journal een pakkend stukje over de fouten die zij startende ondernemers zag maken. Als tweevoudig kampioen startend-ondernemen-en-fouten-maken kan ik beamen dat er inderdaad geen draaiboek is dat je kan volgen waarna succes gegarandeerd is. Zelfs Bill Gates heeft de nodige fouten gemaakt. Onze gezamenlijke ervaring gecombineerd komt tot deze zeven punten waar je als startend ondernemer even wat aandacht aan moet geven. Zal je het dan helemaal maken ? Zal je nooit meer blunderen ? Geen garanties !

1. Ik heb een eenmanszaak en doe alles zelf.
Zelden begint een zzp-er een eigen zaak met een dijk van een kapitaal en de mogelijkheden om alle specialisten als reclamebureaus,  grafisch ontwerpers, enzovoort in te huren. De neiging om solo te vliegen in alles is dan heel groot.
Toch is het een goed idee om even bij andere ondernemers te informeren naar de mogelijkheden van een samenwerkingsverband. Ook al zit je in een geheel andere sector, wellicht kan je toch iets voor elkaar betekenen. Een andere optie is beseffen dat jij niet alles kan leveren maar gedeeltes kan uitbesteden aan een collega ondernemer. Bedrijven en andere klanten vinden het helemaal niet zo erg als jij hulp buiten je bedrijf inroept voor een onderdeel van het gehele project. Zolang ze jou als aanspreekpunt hebben, maakt het niet uit.

2. Ik heb al mijn familie, vrienden en kennissen om advies gevraagd.
Het is altijd goed om mensen van buitenaf naar jouw nieuwe zaak te laten kijken. Zeker specialisten op jouw vakgebied kunnen waardevol advies aandragen. Realiseer je echter dat teveel advies vragen, tegenstrijdigheden kan opleveren én vertragingen veroorzaakt die problematisch kunnen worden.
Probeer enkele mensen wiens mening je op prijst stelt wekelijks of maandelijks te consulteren maar vertrouw voor de dagelijkse beslissingen op je eigen instincten.

3. Mijn product heeft geen marketing nodig.
Om een geweldig bedrijf op te zetten heb je een geweldig product nodig, en omgekeerd. Maar vaak gaat er heel veel aandacht en energie naar het product onder het motto van “Als ik het maak, zullen zij het kopen” Zelfs een fantastisch product heeft verkoopinspanningen nodig om een plekje te veroveren op de markt.

4. Ik heb een kleine doelgroep want dan heb ik geen concurrentie.
Er is niks mis met het proberen te vinden van een niche in de markt. Maar hoe kleiner je niche hoe sneller je tevreden moet zijn met een beperkte of zelfs helemaal geen groei. Daarentegen je doelgroep veel te groot kiezen, kan ook in je nadeel werken want je bereikt teveel mensen die niet geïnteresseerd zijn. Dat kan een flinke kostenpost opleveren.

 

5. Ik betaal een fortuin aan advertenties maar zie geen klanten.
Een grote advertentie die veel geld kost en niets oplevert is de klassieke valkuil voor een kleine ondernemer. Advertentiecampagnes worden gezien als lichtend voorbeeld maar startende ondernemers staan zelden stil bij het feit dat multinationals dit doen als imagoversterking, niet als verkooppoging.
Kleine ondernemers zijn meer gebaat bij online netwerken zoals LinkedIn en Twitter. De return van een advertentie is 0,5%. De return van gericht LinkedIn netwerken is 20%.

 

6. Ik heb niet veel startkapitaal nodig.
Vele kleine ondernemers proberen het startkapitaal laag te houden. In het achterhoofd zit de angst voor schulden en faillissement. Toch kan een gebrek aan startkapitaal dat faillissement in de hand werken. Zorg niet alleen voor voldoende startkapitaal maar leg ook meteen een gedeelte opzij voor onverwachte kosten. Schrijf een financieel plan op voorhand, niet naderhand.
Geloof het of niet maar ook teveel startkapitaal hebben kan funest zijn. Wie te snel wil groeien en teveel geld spendeert aan bling bling kan afglijden naar ongezond ondernemerschap. Als door bijvoorbeeld een crisis in de sector plotseling klanten wegvallen, kan je bedrijf niet mee terugvallen op een reserve. Dus ook als je startkapitaal flink is, hou een som achter de hand.

 

8. Ik heb geen ondernemersplan nodig.
Hoewel sommige kleinschalige starters geen bedrijfsplan nodig hebben, zal een ondernemer die wil lenen, opbouwen en groeien met zijn/haar bedrijf echt op voorhand moeten uitwerken hoe het bedrijf er over 1 jaar, over 3 jaar , over 5 jaar uit moet zien. Maar blijf niet te lang bij je bedrijfsplan hangen. Het is geen kristallen bol waarin je de toekomst kan zien maar een gids die regelmatig andere paden kiest naar hetzelfde doel. Soms moet je gewoon de sprong maken.

Ondanks onnoemelijk veel boeken en tips zoals deze, is het bijna niet mogelijk om zonder een foutje hier of daar een bedrijf te starten. Geloof in je bedrijf en panikeer niet als je vandaag fouten maakt. Er is altijd nog morgen.

Van delen word ik blij !

0 reacties

  1. [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Gonneke v Veldhuizen, Anja. Anja heeft gezegd: Blog: Fouten die startende ondernemers maken http://www.anjavanginneken.nl/fouten-die-startende-ondernemers-maken/ [...]


*