Angstige koek

Het is maandagochtend, nog geen half 9 en ik lig alweer in de clinch met een artikel.

Ja, raar hè, in de clinch liggen met een artikel of beter, informatie. Je ligt in de clinch met iemand, niet iets. Maar op grote sites als Frankwatching reageert de auteur van een artikel of degene die in het artikel uitspraken doet, zelden tot nooit. Je probeert een dialoog aan te gaan maar bent gewoon de roepende in de woestijn, komt over als een zielig klaagfiguur voor een lege klaagmuur.

Toch, ik doe het elke keer weer. Mea culpa.

Frankwatching tweette “Je tijdlijn opschonen & 13 andere LinkedIn-tricks die je nog niet kent“. Vind ik leuk! Want ik geef social media tips maar ik lees ze ook graag omdat er altijd wel wat te leren valt. In dit geval viel dat tegen. Of mee. Hangt er vanaf hoe je het bekijkt natuurlijk. Alleen tip 1: Connecties versus Volgers, kende ik nog niet en heb ik meteen uitgeprobeerd. De rest kende ik al. Goed van mij!

Ik lees het hele stuk en struikel over punt 13 van ene Bas Schut dat de schrijfster van het stuk ten zeerste onderschrijft.

“Wellicht iets persoonlijks, maar ik raad iedereen aan om van het negatieve weg te blijven. Met name negatieve uitlatingen over bedrijven, instellingen, vacatures, afwijzingen, algemene opvattingen over de arbeidsmarkt etc. Sommige topics/groepen worden dan een klaagmuur en ik irriteer mij daar aan. Daarnaast kan iedereen meelezen en de vraag is of jij je op die manier wil profileren.”

Wie mij een beetje kent weet al waarom ik het hier niet mee eens kán zijn.

Wil jij je op LinkedIn profileren als een mens of als iemand die liegt en bedriegt en mooie praatjes verkoopt?

Wat? Te extreem? Oké, denk dan hier eens over na…..

Wil jij je op LindedIn profileren als een menselijk totaalpakket of verdwijnen in een immense massa van ondernemers en werknemers/gevers die allemaal een vertekend positief beeld willen neerzetten uit angst naast de koek te grijpen?

Want dat is wat er gebeurt wanneer je alleen maar positiviteit op LinkedIn – en andere social media- zet. Ik zie dit al jaren, die angst om naast de koek te grijpen omdat het even minder goed gaat. Vooral niet laten zien! Vooral die schijn ophouden! Je bent een superman of superwoman! Ongenaakbaar! Immer gerade aus en positief tot je er in stikt!

Barf!

Enige nuancering is wel nodig. Ik ben het met meneer Bas eens dat je LinkedIn niet moet gebruiken om bijvoorbeeld je woede op je werkgever te ventileren…..tenzij je de gevolgen goed kan overzien.

Zo heb ik jarenlang gewacht met de naam van mijn eerste oplichter vrijgeven. Allemaal uit angst dat mijn LinkedInconnecties, potentiële opdrachtgevers en klanten, mij een verklikker zouden vinden of onprofessioneel. Onvoorziene gevolgen: meneer lichtte na mij nog meer mensen op.

Niet zo lang geleden heb ik zijn naam wel vrij gegeven in een artikel. Onvoorziene gevolgen: bijval en bedankjes.

Dus, alleen maar positief is domme praat.

Maar je moet wel leren wat het verschil is tussen negatief nieuws, dat je best op LinkedIn mag zetten, en heftige negatieve emoties. Ongelukkige dingen die je werk beïnvloeden zoals de ziekte van je kind of een auto-ongeluk of angst door de wereldsituatie of opgelicht zijn of moeten werken voor een appel en een ei? Je hebt het recht daarover te praten op LinkedIn met virtuele collega’s -in de breedste zin van het woord. We werken niet allemaal in een groot kantoor waar deze klachten geventileerd worden in de pauze bij de koffie-automaat om vervolgens weer mentaal lichter verder te gaan met de werkzaamheden.

Negatief nieuws kan! Maar heftige negatieve emoties, die kan je beter bewaren voor de kroeg of forums van twijfelachtige reputatie waar schelden geil is. Uitschelden, beschuldigen, woede ventileren, een driftbui ten beste geven, die dingen hebben geen plek op een werkvloer, ook niet op de virtuele. Adem in, adem uit, laat het een uurtje liggen, en denk na voor je antwoord geeft. Dan kan je tenminste even nadenken over mogelijke gevolgen.

En mijn welgemeende advies aan mensen zoals meneer Bas is: erger je wat minder aan wat anderen zeggen en doen, dat is beter voor je gezondheid. We zijn allemaal mensen, met liefdes en frustraties, en we hebben elkaar als totaalpakket nodig, ook op LinkedIn. 🙂

ACVG

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts 30 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact!
ACVG