Humor en statistieken

Ik kreeg via LinkedIn, het zakelijke netwerk, wederom een compliment.

“[..] als ik weer een reactie van jou voorbij zie komen moet ik altijd grinniken.”

Er ontspint zich een opgewekt gesprek tussen MZ en mijzelf over humor en kwaliteiten en schoenen waarbij de complimenten me om de oren vliegen. Mijn ego groeit, mijn ik-kan-alles-aan-batterijen worden weer geladen.

“[..] ik weet zeer dat het een hele verademing is in vergelijking met de gemiddelde berichten die ik voorbij zie komen.”

“[..] ik word gewoon blij van jouw manier van schrijven en de inhoud. Het nodigt mij ook uit om jou in gedachten te houden [..] omdat je voor mij zichtbaar bent geworden, een persoon.”

Tegelijk groeit de frustratie. Als dat allemaal waar is, waarom zie ik dat dat niet? Zelden reageert iemand en het brengt echt geen nieuw werk. MZ leest blijkbaar ook gedachten: ik zou mijn verademing elke dag op LinkedIn moet zetten.

Ieuw! Akelige gedachte, onbekenden -dat zijn de meeste volgers op LinkedIn- dagelijks toegang geven tot privé gedachten.

Ik twijfel maar MZ niet. Doen, zegt ze. Doen, doe ik. Sinds gisteren staat mijn blog challenge elke dag op LinkedIn. Benieuwd hoe lang het duurt eer iemand gaat mekkeren dat “dit toch echt niet thuishoort op LinkedIn. Zet maar op Facebook.”

Een manier om er achter te komen wat de rationele effecten zijn achter zo’n emotionele beslissing, zijn statistieken. En die heb ik!

Deze statistieken kunnen jullie zelf zien, rechts naast deze blogpost. Ja, daar, en dan naar beneden scrollen. Ja, precies daar.

stemmetje01

Allemaal blogberichten met waarschuwingen en instructies, met uitzondering van “Afscheid van een Facebookvriend” dat een herkenbaar verhaal is van woede, bitterheid en verdriet omdat iemand kiest voor de dood en dat zijn vrienden niet vertelt.

WordPress Popular Posts heet de plugin die dit proces aandrijft. Op de achtergrond -voor mij- worden deze statistieken opgebroken in delen van 24 uur, 7 dagen en 30 dagen. De top 6 van de laatste 30 dagen gebruik ik ook in mijn nieuwsbrief.

stemmetje02

Mijn laatste bron van statistieken komt van DirectAdmin. Iedere webhost voorziet haar klanten van een manier om diep in de algemene websitestatistieken te duiken. Wat zeggen die dan over deze site en het blog?

stemmetje03-1

2016 begon met een stabiel laag aantal bezoekers van de gehele website. Begin februari, na een poging het blog te vullen met mijn hobby haken, wiste ik alles weer omdat ik niet meer wist wat ik ermee aan moest.

Deze cijfers lijken hoog maar een robot wordt ook gezien als een bezoeker, evenals als de engines die de feeds bijhouden.

Eind februari 2016 hakte ik de knoop door. In maart steeg het aantal bezoekers dan ook weer dankzij “Grijs haar” over schoonheidsillusies en “In alle anonimiteit” over mijn oom die overleed en niet wilde dat zijn familie dat wist.

stemmetje04

In april trok “Vijgen na Pasen” over ineens opduiken van mijn Vlaamse roots de meeste bezoekers en in mei trok het Weekoverzicht 17-2016 de bezoekers kar. Misschien omdat het eind april 2016 sneeuwde in Noord-Nederland? Dat weekoverzicht blijft nog enkele maanden best populair.

Waarom staat dan in WordPress Popular Posts de blogpost over Emmen Wildlands bovenaan? Omdat ik deze plugin pas in mei installeerde. Over blogberichten van vóór 3 mei 2016 heeft  WPP geen statistieken.

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is wat de statistieken zullen zeggen over deze maand oktober. Zal het dagelijks publiceren van de blog challenge een verschil uitmaken en zo ja, hoe groot? En stop ik na de blog challenge met deze blogberichten op LinkedIn zetten? MZ zal gillen dat ik dat echt niet mag. Dat ik moet blijven ‘verademing brengen in de zakelijke, droge worst van LinkedIn’.

We zullen zien.

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts 30 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact!
ACVG

Latest posts by ACVG (see all)