Instagram adopteren

Ik hou beroepshalve informatie rond de veranderingen binnen het socialmedialandschap in de gaten. De blogs en infographics voorspellen al een tijdje dat Facebook voor ondernemers aan het flatlinen of stabiliseren is en dat Instagram voor merken en bedrijven nog steeds een sterk groeiende lijn vertoont.

De reden hiervoor is dat de Facebookgebruikers door diezelfde bedrijven overvoed zijn met merknieuws. Het gebruik van Facebook is veranderd zowel aan gebruikerskant als aan de kant van de Facebookaandeelhouders. Wij willen slechts communiceren met vrienden en familie; zij willen dat Facebook grof geld opbrengt. Beide opties zijn op een punt gekomen waar de voortdurende botsing voor onvrede zorgt onder de gebruikers, zowel particulier als bedrijven.

Instagram kent die onvrede -nog?- niet. Op Instagram, zo zeggen de-mensen-die-het-weten, worden merken omarmd. Waarom? Omdat merken zich alleen maar met beelden kunnen manifesteren en beelden spreken de 300 miljoen Instagramgebruikers het meeste aan.

Ik heb Instagram altijd een beetje op afstand gehouden. Pinterest was mijn visuele social media toen Instagram nog in de kleuterschool zat. Maar ik merk dat ook Pinterest een uitvlakking aan het doormaken is. Instagram daarentegen blijft hard groeien. Waar Pinterest zegt: “kijk hier en klik door voor meer”, zegt Instagram vooral: “kijk, ik besta”.

Wat is het grote voordeel – op dit moment- van Instagram vergeleken met Facebook en Pinterest? De return binnen Facebook is ongeveer 10%. Heb je 100 volgers op je zakelijke pagina dan krijgen 20 volgers daarvan jouw inhoud te zien. Niet meer! Facebook filtert de rest weg….tenzij je betaalt. Instagram doet dat niet. Alle volgers is ook echt alle volgers. Pinterest werkt niet chronologisch dus jouw nieuws van vandaag kan vandaag opduiken bij de volgers maar ook over 6 maanden pas. Daar gaat je leuke Pinterestcompetitie.

Nu de hamvraag die ik ook stelde toen ik met Pinterest begon: hoe kan ik als tekstschrijver en redacteur Instagram dat puur visueel is ingesteld mezelf profileren? Na wat malen en nachtjes erover slapen had ik een idee: de Facebookcommunnity die ik nu beheer “Inspiratie voor Lezers en Schrijvers” kan ik gebruiken als basis. Hoe het precies in zijn werk kan en zal gaan, weet ik nog niet maar het idee -en het account!- is er. In eerste instantie zullen beide gemeenschappen naast elkaar bestaan. Zodra ik zicht heb op het succes of falen van Instagram, beslis ik of de Facebook community blijft bestaan. Uiteindelijk moet het wel beheerbaar blijven.

Dus, Instagram adopteren, het is weer een nieuw avontuur. Alle praktische tips zijn zeker welkom!

ACVG

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts 30 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact!
ACVG