Instagram: de ontnuchtering

Na 2 dagen verdiepen in Instagram is mijn enthousiasme aan het uitvlakken. Dat gebeurt onvermijdelijk bij alles in het leven.

Misschien ervaren ervaren gebruikers -klinkt goed hè- het anders dus ik schrijf nog een laatste blogpost met een wat nuchtere visie op Instagram voor zakelijke doeleinden.

Instagram is een imago-instrument.

Instagram is vooral het medium van visuele kunstenaars. Fotografen, schilders, beelden kunstenaars -hij én zij natuurlijk- en iedereen die van die koek mee-eet zoals Hubble Space Telescope -om maar een voorbeeld te noemen- voelt zich op Instagram ongetwijfeld als een vis n water. Good for you!

Ook kleine (online) winkeleigenaren die hun creaties willen tonen zonder agressieve verkoop voelen zich duidelijk thuis op Instagram. Ook voor jullie: duim omhoog.

En dan zijn er al die andere bedrijven, van zzp’er tot multinational die op Instagram rondhangen. Rondhangen en zichzelf van hun beste kant laten zien. Branding -uitspreken op z’n Engels!- is het enige doel van Instagram voor…..wel, voor ons. Al die artikelen over hoe je meer uit je Instagramaccount kan halen als bedrijf……ik heb er tientallen gelezen en ze zeggen allemaal hetzelfde: op Instagram zit je voor je imago en niets anders.

Dat is mijn insteek ook dus ik vind het prima. Is dat jouw insteek ook? Ik vind het nog steeds prima. Maar dat hard geroepen wordt dat bedrijven flinke winsten maken dankzij Instagram? Nee, ik zie het niet.

Instagram pocht 300 miljoen gebruikers te hebben. Dat is gewoon een statistische leugen.

Op Pinterest kan je met je ene account wel 100 borden maken -niet doen want veel te veel. Dat kan met Instagram niet. Maar Instagram heeft er net als Twitter volstrekt geen moeite mee dat je 10 accounts aanmaakt. Instagram heeft geen 300 miljoen gebruikers. Instagram heeft 300 miljoen accounts*. 300 miljoen accounts aangemaakt door hoeveel gebruikers?

*Ik heb dit her en der nagevraagd maar ik krijg voorlopig geen antwoord op mijn kritische vraag. Mocht dat wel komen, dan pas ik deze tekst uiteraard aan.

Ik volg momenteel 26 accounts waarvan er 2 tot mijn grote verbazing niets zijn. Daarmee bedoel ik: ze bestaan maar de gebruiker plaatst geen foto’s en kijkt er niet naar om. Op Twitter en Facebook zie je deze praktijken ook maar Twitter is al tijden bezig met inactieve accounts verwijderen en het logge monster Facebook richt zich op het verwijderen van namaakaccounts om de stroom accounts in te dammen. Instagram…….leeft de leugen, roept dat ze 300 miljoen gebruikers heeft en trekt een lange neus naar concurrent Pinterest en andere sociale media.

instagramdeontnuchtering01Ik heb voor de gein even gezocht op mijn naam en jawel: 5 accounts met daarin mijn naam. Maar wanneer ik die accounts aanklik, blijken 3 daarvan inactief zijn. Amper volgers, amper volgen en geen foto te bekennen. Jammer voor degene met dezelfde naam die wel actief wil zijn op Instagram.

Instagram is vergeleken met andere social media een weinig sociaal en traag medium.

Naar mijn gevoel is de verbale interactie klein. Hartjes zijn de ik-zie-je-reactie op het kijk-naar-mij-stramien dat Instagram is. Begin je een gesprek op Instagram? Ik zie het niet snel gebeuren. Bovendien moet je voor Instagram ernstig vertragen. Soms plaats ik in één avond 100 tweets, in één dag 5 Facebookstatusupdates maar op Instagram ben ik me continue bewust dat álles wat ik plaatst ook bij de ander terechtkomt. Ik merk dat ik mezelf probeer te beperken tot 1 à 2 foto’s per dag.

Tekstbureau Van Ginneken blijft voorlopig wel op Instagram, hoor. Ik moet tenslotte ook aan mijn branding werken. En mijn fans lijken te genieten van mijn #Poeispam. 😉

Kom je even langs? Op dit moment ben ik nog een volghoer. Volg en ik volg terug zonder onderscheid.

 

 

ACVG

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts 30 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact!
ACVG