LinkedIn netwerk van terreur?

Wtf, Anja?

LinkedIn netwerk van terreur? Als in angst zaaien, onder je huid kruipen en indoctrineren?

Ben je te hard uit je bureaustoel gevallen toen je zo moest lachen om de Lubachvideo voor Trump?

Nee, nee, ik heb het niet over mannen met kale koppen of in jurken, niet over trainingspakken met knuppels of lederhosen op stoere motoren. Terreur komt in meer vormen voor dan alleen het gewelddadige dagje uit dat het nieuws haalt.

Deze dinsdagochtend zie ik een statusupdate voorbijkomen van iemand die ik op LinkedIn al heel lang ‘volg’. Ik zie haar dankzij LinkedIn zelf niet vaak voorbijkomen dus meestal vallen haar berichten me niet op.

Deze keer echter wel: ze spreekt over zakendoen op basis van signalen uit het universum. Ik moet er in eerste instantie om lachen. Heb je weer zo’n ‘zweefteef’*, pardon my french.

*Ons kent ons, niet waar. Ik was ook zo’n ‘zweefteef’ ooit. Toen werd ik wakker.

Mijn eerste gedachte is: verwijderen. Mijn tweede: ja maar, ze is nog steeds een potentiële opdrachtgever/klant. En nou dan?

Ik vraag op Twitter wie wel eens een grote ‘swifferactie’ doet in zijn/haar LinkedIn account? Ik denk dat ik het antwoord wel weet: bijna niemand. En dit wordt bevestigd: LinkedIn is geen Facebook, Anja.

Goed punt! Op Facebook -waar je rondhangt met vrienden en familie- krijg je ruzie of verdwijnt iemand weer uit je leven of heb je teveel ‘vrienden’ die zelden een woord met je wisselen. Hoppa, ‘swifferdoekje’ doorheen en life goes on.

Maar geef toe, dat doe je op LinkedIn zelden, toch? Terwijl zich daar precies dezelfde situaties voordoen……zij het misschien minder openbaar. Zij veranderen, jij verandert. Met de jaren ga je meestal anders denken over de wereld. Verandering kan ook plotseling komen door iets wat je leven (tijdelijk) op zijn kop zette.

Op welk punt wordt de verandering tussen hij/zij en jou te groot?

Zo groot dat je beslist dat het beter is dat jullie online uit elkaar gaan? Dat punt is veel vager en veel verder verwijderd dan bv op Facebook of Twitter, dat weet ik wel zeker.

Waarom? Waarom is het zo moeilijk voor ondernemers*?

*Walter laat mij weten dat hij als loonslaaf nergens last van heeft want zijn netwerk is beperkt tot mensen die hij kent. Dat is anders voor ondernemers. Wij moeten voortdurend ons netwerk uitbreiden.

Waarom zo moeilijk voor ondernemers om dat punt te vinden en die grens te trekken?

Mijn antwoord? Terreur, angst, indoctrinatie op LinkedIn. Voilà!

Op LinkedIn denkt iedereen*: oei, niet verwijderen want netwerk en potentiële klant, je weet maar nooit. Dát, lezers, is angst veroorzaakt door stille terreur en indoctrinatie. Door als (startend) ondernemer keer op keer die verhalen #indoctrinatie te lezen van die super succesvolle collega’s die de ene opdracht na de andere binnenhalen #terreur word je angstig iets te missen. Je moet wel iedereen tolereren want stel je nou even voor dat je die rechtse ondernemer verwijderd, dan heb je misschien geen contact meer met zijn neutrale netwerk waar dan wel weer werk uit zou kunnen komen.

*Ik gebruik de term “iedereen” losjes en met tegenzin. Ik heb een hekel aan generalisering: heel Nederland, iedere Nederlander, iedereen, wij allen. Maar hier moet ik even omdat LinkedIn gebruikers zelf de lippen stijf op elkaar houden.

Laat mij je een vraag stellen.

Je maakt een connectie in 2014 met iemand. Misschien is er een leuke opdracht uit gekomen toen, misschien ook niet. Maar je merkt in de loop van 2016 dat de connectie steeds vaker zijn/haar politieke voorkeuren uitspreekt in het voordeel van pvv-propaganda. Verwijder je die persoon uit je LinkedIn netwerk?

Ja? Nee? Waar ligt de grens? Zelfs op LinkedIn moet je toch enige morele standaard hebben? Of slaat de terreur van LinkedIn weer toe? Durf je geen grens te trekken uit angst dat…?

Laat mij je nog een vraag stellen: Is geld zoveel machtiger dan moraal? Als een pvv’er jou je toptarief betaalt om een tekst* vol racisme en haat te schrijven of redigeren of publiceren, doe je dat dan?

*Ik bekijk het even vanuit mijn vakgroep aangezien wij schrijvers/redacteurs de grootste doelgroep van alle ondernemers hebben: heel Nederland.

Ik stel mezelf -en sommige van jullie vast ook!- nu de vraag: Anja, als je zo’n hekel hebt aan LinkedIn of vindt dat LinkedIn je zo beperkt, wat doe je er dan nog? Vertrek! Zoek een ander platform dat je wel bevalt!

Tja, de terreur van LinkedIn heeft ook mij in zijn greep. Als ik niet op LinkedIn actief ben, krimpt mijn netwerk als een piemel in een ijsbad*

*Nee, hier heb ik geen ervaring mee. Maar ik heb inbeeldingsvermogen. En regelmatig koude voeten. Brrrrrrr

Toch trek ik mijn morele grens nu: extremisten zijn niet welkom, noch links, noch rechts. En de dame die zaken doet op basis van wat het universum haar vertelt, die heb ik na al die jaren in alle stilte verwijderd.

P.s. Mocht je hierna denken: “Seauw hey*, háár ga ik volgen op LinkedIn!” je vindt me op “Anja Van Ginneken” en tenzij je een oplichter, spammer of extremist bent, ben je van harte welkom, ook zonder ronkende introductieboodschap. 😉

*Dichterlijke vrijheid. 🙂

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts 30 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact!
ACVG

Latest posts by ACVG (see all)