Lui en dom

Ik heb nooit een Cito-toets gehad. Daar deed men in mijn tijd niet aan. In België, in mijn tijd (jaren 70) deed men niet aan testen.

Ik kan me één bijzondere test herinneren in het ‘laatste studiejaar’ van de basisschool. Ik was toen 11. Maar wat die test was, dat durf ik niet zeggen. Het resultaat heb ik nooit geweten.

Wanneer op tv weer gesproken wordt over de rol van de cito en die van de leerkracht bij het bepalen welke vervolgschool een kind mag doen, krijg ik altijd een dubbel gevoel.

Mijn rapporten stonden altijd vol zesjes, hooguit zevens. Ik werd lui en dom genoemd. Mijn moeder kreeg het advies van de leerkracht mij naar ‘de huishoudschool’ te sturen. Dat was een school waar je je tijd doorbracht tot de leerplicht je vrijstelde van onderwijs op je 16de. Je kreeg wat basis reken en lezen en leerde vooral het huishouden als meisje. Wassen, strijken, poetsen, koken.

Ik werd lui en dom genoemd…… Ik was hoog sensitief, verlegen, angstig, gepest door de andere kinderen.

Ik werd lui en dom genoemd…… Ik leek snel afgeleid door dingen die buiten gebeurden.

Ik werd lui en dom genoemd….. terwijl ik een hoger dan normaal iq (100 versus 128 zo kreeg ik vele jaren later te horen) had, me enorm verveelde in de klas, geen enkele uitdaging kende. Ik maakte mijn huiswerk in 10 minuten ‘s ochtends aan de ontbijttafel bij oma die tegenover de basisschool woonde.

Ik mocht mijn school zelf kiezen. Ik koos voor dichtbij huis, geen jongens (waar ik door de pesterijen een heilige angst voor ontwikkeld had) en waar 2 meisjes waar ik tegenop keek naartoe gingen.

Ik koos zonder het te beseffen voor een top gymnasium waar ik 7 jaar later afstudeerde in de ‘richting’ Wiskunde-Economie…… met elk jaar weer zesjes….en zevens, achten, negens en zelfs tienen.

Ik werd lui en dom genoemd. Wat zou een Cito-toets over mij gezegd hebben?

ACVG

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts 30 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact!
ACVG

één reactie

  1. 18 april 2016

    De citotoets is een mooi moment om de kennis van een kind te toetsen, maar ook niet meer dan dat.

    Het schooladvies moet een combinatie zijn van toetsen zoals de cito toets en de ervaring van de leerkracht.

    Ik heb het gevoel dat veel basisscholen al zo werken, maar dat het voortgezet onderwijs nog te veel waarde hecht aan alleen de citotoets.

Reacties Gesloten