Reageren op een blogpost is passé?

Heb je wel eens dat je een blogpost of artikel leest dat door zijn simpelheid binnenkomt als een bom? Dat had ik toen ik “Waarom reageren onder mijn blogs niet meer kan” van Jeroen Schalk las.

Herkenbaar van de eerste tot de laatste letter!

“Blog je al een tijdje en zou je weleens wat meer reacties willen? Geen nood: de aanhouder wint. Soms duurt het even, maar dan heb je ook wat. In mijn geval: bijna 78.600 reacties. Waarvan ruim 78.500 spam, maar dit terzijde. De andere reacties op mijn blogs – enkele tientallen –, kreeg ik in een periode van ongeveer vijf jaar. Als je nagaat dat ik in deze jaren heel wat geschreven heb, dan is enkele tientallen… nou ja, niet veel.”

Naaaaaaa, hij zegt gewoon wat mij – en jou, geef het maar toe! – ook overkomt én dwarszit. Waarom altijd maar een call to action toevoegen om lezers te verleiden tot reageren op je blogbericht als ze dat simpelweg toch niet doen? Niet omdat ze je blogbericht niet lezen maar omdat ze het lezen, leuk vinden/een hekel aan hebben, en geen mening hebben. Of geen tijd hebben om hun mening te geven. Of geen zin hebben om hun mening te delen via een reactie op een blogpost. Er zijn inmiddels zoveel andere manieren om te reageren.

Jeroen is dan weer geïnspireerd door Miranda Apeldoorn die in een eigen blogpost “Waarom je niet meer kunt reageren onder mijn blogs” uitlegt waarom zij de reactiemogelijkheid uitgezet heeft.

  1. De paar legitieme reacties die op haar site geplaatst werden, waren aardig bedoeld maar voegden bitter weinig toe aan de blogpost.
  2. Ze wil haar bezoekers een rustige site bieden waar men praktische informatie kan vinden, geen onrustige nieuwssite vol tierelantijntjes.
  3. Het levert haar meer nieuwsbriefmeldingen op omdat haar bezoekers ineens die optie weer zien.

1 en 2, daar vinden we ons alle drie wel in. We beseffen alle drie dat de manier waarop websitebezoekers een website ervaren veranderd is de laatste jaren. Men deelt via de website; men reageert via Facebook of Twitter of LinkedIn. Social icons, de mogelijkheid om vanuit de site direct te delen is veel belangrijker dan de mogelijkheid om te kunnen reageren met “Herkenbaar” of  “Goed bezig”.

Nummer 3 is een twijfelgeval. Jeroen is het aan het testen of zijn bestaande niet-zo-suffe nieuwsbrief meer lezers zal trekken en ik heb geen nieuwsbrief op deze site omdat dat er geen interesse in is.

Ik krijg wel af en toe zinvolle reacties. Dus ik twijfelde.

Toch heb ik de reacties uitgezet en vervangen door de social icons. Jullie maken me blij met lieve, wijze woorden maar ik word nog blijerderer 😉 van een welgemeende deelactie. Help mij anderen te helpen. Help mij niet alleen jou aan het lachen – of huilen, oeps, sorry – te maken maar ook je vrienden of familie.

Wil je me laten weten wat je van mijn navolging van Jeroen Schalk en Miranda Apeldoorn vindt, stuur me een e-mail of klik hieronder op één van de vele andere contactmogelijkheden. Ik geef altijd antwoord. Beloofd.

Aanvulling 30-01-2017
Na een discussie met mezelf tijdens het weekend besloot ik gebruik te maken van het beste van beide werelden, zowel geen als wel reacties toestaan. WordPress biedt de mogelijk (Instellingen-Reacties-Overige reactie-instellingen-3de vinkje) om reacties tijdelijk toe te staan. Ik heb deze op 20 dagen gezet. Gedurende 20 dagen kunnen lezers reageren via het blogbericht zelf. Daarna sluit WordPress deze optie af.

Waarom? Omdat ik merk dat ik op dit blog toch meer dan gemiddeld reacties krijg via de blogpost. Door de reactiemogelijkheid tijdelijk open te zetten geef ik latere lezers toch nog de kans te reageren.

ACVG

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts 30 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact!
ACVG