Visitekaartje met vlek

Ik heb een erg kort gesprek met iemand over taal.

Ed (fictieve naam) heeft een vlotte babbel, is redelijk succesvol in zijn werk als zzp’er, blogt er vrolijk op los op zijn website. Deze website is niet zomaar een losstaand blog maar zijn bedrijfswebsite. De verhalen van Ed zijn leuk om te lezen.

Echter de verhalen van Ed irriteren mij ook regelmatig. Ed heeft niet zo’n interesse in grammatica en spelling. Ed vertrouwt erop dat zijn lezers hem op zijn taalfouten zullen wijzen en hij past ze dan eventueel aan, zo vertelt Ed mij. Waar een streepje of een punt hoort te staan, dat is niet belangrijk.

In het leven en vooral in de zakenwereld is de eerste indruk alles. De eerste indruk zal bepalen hoe je behandelt zal worden. Ed zal van mij nooit een opdracht doorgeschoven krijgen, noch zal Ed mij ooit al klant mogen begroeten. Want als Ed geen oog heeft voor de detail op zijn eigen website, heeft hij geen oog voor detail wanneer hij werkt.

Te kort door de bocht? Dan beantwoord deze vraag: zou Ed een potentiële klant een groezelig visitekaartje onder de neus durven duwen? Zo eentje met een echte vlek erop, een ezelsoor of amateuristisch geprint?

Je weet wat je wil antwoorden: NEE!

Waarom presenteert Ed zijn blog, dat onderdeel is van zijn bedrijfswebsite en dus zijn imago, dan wel zo?

Ik weet het niet. Ed zelf boeit het niet en hij wenst er niet over te discussiëren.

Heel even twijfel ik aan mezelf. Heb ik last van een beroepsmisvorming? Ben ik te streng?

Ik vraag het even op LinkeIn, bij uitstek het netwerk van professionals.

“Ik heb weinig vertrouwen in iemand die geen interesse heeft in details of de puntjes op de i zetten. En dan kan je argumenteren dat dat alleen zo is wat je taal betreft, maar je geschreven taal is je visitekaartje op het internet. Meerdere taalfouten op je website/bedrijfsblog is een visitekaartje met vlek dat zegt: vlotte babbel maar accuraat zijn boeit mij niet.” Eens of niet?

Ik krijg alleen maar duimpjes omhoog.

Gelukkig, hoef ik voorlopig nog geen toiletjuffrouw te worden.

ACVG

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts 30 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact!
ACVG