Wanbetaler met lef

Je moet als oplichter wel ontzettend lef hebben óf ontzettend dom zijn om op LinkedIn een connectie te willen met je ‘slachtoffer’.

Jos B.*, eigenaar van Sales ReInforced, was mijn eerste en het gevoel dat je bij je eerste had vergeet je nooit meer.

*Voor je op basis van deze blogpost een Jos B. beschuldigd van wanbetaling of oplichterij, zorg ervoor dat je zeker weet dat we het over dezelfde persoon hebben. Lees deze blogpost, vergelijk datums, woonplaatsen en bedrijfsnamen. Twijfel je, neem contact op. Ik heb nog een foto van deze specifieke meneer B.

Het was maart 2012 en meneer B. nam contact met mij op. Hij was voor zichzelf begonnen en wilde graag dat iemand zijn webteksten nakeek op taalfouten. Hij werkte voor high level cliënteel en de website moest onberispelijk zijn.

Voor 221 euro en 63 cent nam ik zijn complete website onder de loep. Een voorschot vroeg ik in die dagen nog niet. Ik vertrouwde iedereen. Kleine bedragen ga je toch niet moeilijk over doen. Toch?

Maar de betalingstermijn kwam.  En ging. De eerste herinnering stuurde ik zelf.

Niets.

De wet staat toe niet-betaalde facturen af te trekken als kosten als je er alles aan gedaan hebt om deze geïnd te krijgen. Dus ik schakelde een “no cure no pay”-incassobureau in. Ze stuurden brieven en e-mails. Ze belden op diverse tijdstippen.

Niets.

Niemand nam de telefoon op. Niemand beantwoordde brieven of e-mails. Iemand stak de vingers in de oren.

Ik vroeg een kennis een kijkje te nemen of zijn adres in Eindhoven wel bestond. Ja, dat bestond. En ja, er brandde occasioneel licht. Het stond dus waarschijnlijk niet leeg.

Niets.

Het incassobureau raadde me aan het erbij te laten. Een rechtszaak voor zo’n klein bedrag, dat zagen ze niet zitten. Ik incasseerde mijn verlies. Ik was tenslotte geen goederen kwijt die ik uit eigen zak moest betalen. Alleen wat tijd. En ik leerde ervan.

In januari van 2013 nam Robert van 1 Internetmarketing contant met me op. Hij en een fotograaf zaten in hetzelfde schuitje wat Jos B. betrof. Hij betaalde hun facturen ook niet en Robert onderzocht de mogelijkheden samen iets tegen hem te beginnen. Ik was niet in een gunstige positie om mee te doen.

En dan vandaag.

Deze ochtend opende ik mijn mail met daarin een bericht van LinkedIn: “Jos B. wil een connectie van u worden”. Ruim 4 jaar na datum rinkelde zijn naam slechts vage bellen. Pas toen ik naar zijn profiel keek en de naam Sales ReInforced zag staan, kwam alles weer terug. Vooral dat misselijke gevoel in de put van mijn maag.

Ik heb hem een beleefd bericht gestuurd dat hij mijn factuur niet betaald heeft, de facturen van anderen niet betaald heeft en dat hij niet welkom is in mijn kennissenkring.

En nu niet zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb!

ACVG

Hallo lezer die mij volgde naar het einde van deze blogpost! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Je kan hier slechts 30 dagen reageren. Daarna nog vragen of opmerkingen? Klik op Contact!
ACVG

Latest posts by ACVG (see all)